Witamy na naszej stronie…

Zdarzenia niepożądane

Czym są zdarzenia niepożądane?

Zgodnie z definicją określoną w Ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U.2023 poz.1692) zdarzenie niepożądane to zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu; nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.

Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.

Przykładowe zdarzenia niepożądane wymagające monitorowania i analizy:

  • pomylenie wyników badań pacjentów
  • niewłaściwe przepisanie lub podanie leku
  • postępowanie niewłaściwe czasowo, w szczególności zbyt późne skierowanie do szpitala
  • uszkodzenie ciała, w szczególności w wyniku podawania leku, szczepionki czy wykonania innej procedury medycznej
  • nieprawidłowe pobranie, przygotowanie lub przechowanie materiału biologicznego do badania laboratoryjnego
  • nieprawidłowa informacja przekazana pacjentowi, w szczególności o przygotowaniu do badania, terminie wizyty, postępowaniu w przypadku choroby zakaźnej
  • wypadki i urazy na terenie jednostki

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie jest równoznaczne ze złożeniem skargi czy roszczenia. Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych jest systemem odrębnym i niezależnym od systemu rozpatrywania skarg i zażaleń.

Informacje na temat możliwości złożenia skargi znajdą Państwo w zakładce Skargi, wnioski, opinie.


Cel zgłaszania zdarzeń niepożądanych

Celem systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości opieki i bezpieczeństwa pacjenta.

Zgłoszone przez Państwa zdarzenia niepożądane pozwolą na zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożenie działań naprawczych oraz opracowanie rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.


Kto może zgłosić zdarzenie niepożądane?

Zdarzenie niepożądane może zgłosić każdy pacjent Przychodni Lekarskiej Zdrowa Rodzina, rodzic/opiekun pacjenta, bliscy pacjenta. Rejestr jest anonimowy.


Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego, które miało miejsce w naszej przychodni można przekazać drogą elektroniczną, wypełniając poniższy formularz.

Otrzymane zgłoszenia są monitorowane i analizowane przez dedykowany do tego zespół ds. zdarzeń niepożądanych.

Wszelkie podane w zgłoszeniu informacje są poufne i będą dostępne jedynie osobom upoważnionym do analizy zdarzenia niepożądanego.